Finlarm AB – Allmänna avtalsvillkor
Version 2025-1
Inledning
Dessa generella avtalsvillkor (”Villkoren”) utgör en integrerad och bindande del av det service- och/eller leveransavtal (”Avtalet”) som ingås mellan Finlarm AB (”Leverantören”) och beställaren enligt huvudavtalet (”Beställaren”).
Villkoren gäller i tillämpliga delar för samtliga leveranser, installationer, serviceåtaganden och övriga tjänster som omfattas av Avtalet, om inte annat uttryckligen avtalats skriftligen mellan parterna.
Vid eventuell motstridighet mellan dessa Villkor och huvudavtalet ska huvudavtalet ha företräde.
Generella villkor
§1. Leverantören ansvarar inte för indirekta skador såsom följd- eller driftavbrott, såvida inte skadan orsakats genom grov vårdslöshet eller uppsåt.
§2. Leverantörens åtaganden gäller med förbehåll för omständigheter utanför dess rimliga kontroll, såsom arbetskonflikt, brand, olycka eller motsvarande. Detta omfattar även driftstörningar i tele- och datakommunikation.
§3. Leverantören åtar sig att, på Beställarens bekostnad, reparera skador och fel som uppstått till följd av stöld, inbrott, syraskador, brand- och vattenskador samt omflyttningar. Reparationer som utförts av annan än Leverantören, åsidosättande av Leverantörens instruktioner, vårdslöshet, yttre åverkan, överspänningar eller skador som uppkommit genom naturkatastrofer eller liknande händelser utanför Leverantörens kontroll omfattas inte av detta Avtal. Demonterad utrustning som ersatts med en utbytesdel utgör Leverantörens egendom till dess full betalning för den levererade utrustningen har erlagts.
§4. Vid fel på överföringsutrustning utförs reparationerna av den leverantör eller uthyrare som tillhandahållit utrustningen. Detta gäller även vid fel på överföringsmedia (t.ex. ledningar) för larmöverföring.
§5. Arbeten utförs normalt under Leverantörens ordinarie arbetstid. Om arbete behöver utföras utanför ordinarie arbetstid ska detta särskilt överenskommas med Beställaren.
§6. Kostnader för hyra av skylift, ställning eller andra motsvarande hjälpmedel ingår inte i avtalet och faktureras separat.
Beställarens åtaganden
§7. Beställaren ska omedelbart underrätta Leverantören om ändring av anläggningsskötare samt om anläggningen är i behov av felavhjälpande service.
§8. Beställaren ska lämna Leverantören fritt tillträde till anläggningen för underhålls- och servicearbeten vid tider som är lämpliga för Leverantören.
§9. Beställarens anläggningsskötare ska vid behov närvara vid den årliga kontrollen av anläggningen. Beställaren tillhandahåller utan kostnad erforderlig hjälppersonal samt sådan personal som krävs med hänsyn till bestämmelser om arbetarskydd eller andra säkerhetsföreskrifter.
§10. Beställaren ska, utan kostnad för Leverantören, tillhandahålla erforderliga stegar, ställningar eller lyftanordningar och ombesörja samt bekosta flyttning av dessa om utrustningen är monterad mer än fyra (4) meter över golvplan. Stegar och ställningar ska vara av sådan konstruktion att de erbjuder betryggande säkerhet. Flyttbara stegar och ställningar ska vara godkända av Arbetsmiljöverket (AV) och monteras samt användas enligt dess anvisningar. Lyftanordningar för personlyft ska vara utförda enligt AFS-anvisningar och fortlöpande besiktigas av behörig besiktningsman.
§11. Om Leverantören så begär ska Beställaren kostnadsfritt tillhandahålla utrymme för förråd, omklädning och persontvätt.
§12. Beställaren ska använda anläggningen enligt Leverantörens anvisningar, utföra driftkontroller och vidta de åtgärder som inte omfattas av Leverantörens åtaganden enligt detta Avtal.
§13. Beställaren förbinder sig att inte, utan Leverantörens skriftliga medgivande, anlita annan part för utökning, ändring eller service av anläggningen.
Larmöverföring och kommunikation
Detta avsnitt gäller i tillämpliga delar för alla Finlarm-tjänster som innefattar digital kommunikation, SIM-kort, nätverk eller motsvarande överföringsmedia.
§14. Tillhandahållen kommunikationsutrustning (t.ex. SIM-kort) får endast användas för larmöverföring mellan larmsändare och larmcentral.
§15. Leverantören ansvarar inte för avbrott, störningar eller säkerhetsincidenter som beror på tredjepartsleverantörer av kommunikationstjänster, molnplattformar, programvaror eller IT-infrastruktur, men ska i skälig omfattning verka för att begränsa påverkan för Beställaren.
§16. Beställaren är införstådd med att tjänster som bygger på digital kommunikation, IP-trafik, moln- eller AI-baserade plattformar kan påverkas av framtida förändringar i teknik, operatörers driftvillkor eller myndighetskrav. Leverantören ska vid behov bistå Beställaren med rimliga anpassningar om sådan förändring sker.
Avgifter och betalningsvillkor
§17. För Leverantörens åtaganden enligt detta Avtal betalar Beställaren periodavgifter enligt vad som anges i huvudavtalet. Betalning ska ske i förskott för varje period.
§18. Vid förändringar i anläggningens omfattning ska avtalets periodavgifter justeras i förhållande till förändringarna. Om materialpriser och/eller arbetslöner för servicepersonal förändras under avtalstiden får vardera part påkalla justering av avtalsavgifterna.
§19. Avtalet indexregleras årligen enligt Nya Entreprenadindex, Littra 152 (Elinstallationer). Indexregleringen omfattar 100 % av avtalets periodavgift, om inte annat uttryckligen avtalats mellan parterna. Indexberäkningen utgår från det index som gäller för den kalendermånad då avtalet ursprungligen tecknades. Basmånad är den månad då avtalet undertecknades. Indexjusteringen kan tillämpas tidigare än avtalsmånadens årsdag i samband med förskottsfakturering, utan att detta påverkar vilken indexmånad som används som grund. Om SCB upphör att publicera Nya Entreprenadindex, Littra 152, ska i stället det index som närmast motsvarar dess ändamål och beräkningsmetodik tillämpas. Om parterna inte kan enas om vilket index som ska ersätta, ska ett nytt index fastställas med utgångspunkt i SCB:s mest närliggande entreprenadindex eller motsvarande officiellt index. Om större förändringar sker i kostnadsstruktur, energipriser eller lagstadgade avgifter som inte rimligen omfattas av Entreprenadindex, äger Leverantören rätt att påkalla skälig justering av avtalsavgifterna. Exempel: Om avtalet tecknats i juli baseras indexregleringen alltid på julis index, även om justeringen tillämpas redan i maj i samband med förnyad fakturering.
§20. Kostnader för utbyte av ackumulatorer betalas separat av Beställaren, såvida inte annat uttryckligen anges i avtalet.
§21. Beställaren ska separat ersätta kostnader för reparation av skador och fel enligt avsnittet Generella villkor, liksom kostnader för beställda servicebesök som beror på felaktigt handhavande, bristfällig information från Beställaren eller att anvisade åtgärder inte vidtagits. Detta gäller även servicebesök som föranleds av fel på larmöverföringen.
§22. Beställaren betalar separat för reservdelar, vilka debiteras enligt Leverantörens vid varje tidpunkt gällande prislista, baserad på prisnivån vid tidpunkten för beställning.
§23. Om inget annat anges på fakturan gäller betalningsvillkor trettio (30) dagar netto.
§24. Vid dröjsmål med betalning har Leverantören rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen, dock minst åtta (8) procentenheter över Riksbankens gällande referensränta, samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse och inkassoavgift enligt gällande lag.
§25. Vid utebliven betalning har Leverantören rätt att omedelbart avbryta sina åtaganden tills full betalning erlagts, utan att detta utgör avtalsbrott.
§26. Kostnader enligt avsnittet Larmöverföring och kommunikation regleras direkt mellan Leverantören, uthyraren av överföringsutrustning, media och Beställaren.
Avtalstid
§27. Detta Avtal träder i kraft när båda parter har undertecknat huvudavtalet.
§28. Avtalet gäller från och med undertecknandet av huvudavtalet och löper med en (1) års bindningstid.
För företagskunder (B2B) förlängs avtalet automatiskt med ett (1) år i taget om det inte sägs upp skriftligen senast tre (3) månader före periodens utgång.
Vid förlängning tillämpas den version av Finlarm AB:s generella avtalsvillkor som gäller vid tidpunkten för förlängningen.
För privatkunder (konsumenter) gäller avtalet tills vidare efter bindningstidens utgång, med tre (3) månaders ömsesidig uppsägningstid.
De avtalsvillkor som gällde vid avtalets ingående gäller under hela avtalstiden till dess avtalet sägs upp.
§29. Uppsägningstiden är tre (3) månader och gäller ömsesidigt för båda parter.
§30. Uppsägning ska ske skriftligen.
Överlåtelse av avtal
§31. Part får inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt detta Avtal utan den andra partens skriftliga samtycke. Leverantören har dock rätt att anlita underentreprenör för enstaka serviceåtgärder.
Sekretess
§32. Parterna förbinder sig att inte utan den andra partens skriftliga medgivande avslöja information om detta avtal eller dess innehåll för tredje part, utöver vad som krävs enligt lag eller myndighetsbeslut. Sekretessen gäller även efter att avtalet har upphört att gälla.
§33. Vid behandling av personuppgifter enligt detta Avtal ska parterna följa gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Leverantören agerar som personuppgiftsbiträde i tillämpliga delar och tillämpar då villkor enligt separat personuppgiftsbiträdesavtal mellan parterna.
Slutbestämmelser
§34. Finlarm AB kan uppdatera dessa Avtalsvillkor inför varje ny avtalsperiod. Den senast publicerade versionen gäller från och med nästa avtalsförlängning, om inte Beställaren skriftligen sagt upp avtalet inom gällande uppsägningstid. Aktuell version av Finlarm AB:s allmänna avtalsvillkor finns tillgänglig på www.finlarm.se/avtalsvillkor och kan tillhandahållas i pappersform på begäran. Historiska versioner tillhandahålls på begäran.
Genom undertecknande av huvudavtalet bekräftar Beställaren att dessa villkor har tagits del av och accepteras.
Tillämplig lag och tvistlösning
§35. Svensk lag ska tillämpas på detta avtal. Tvist som uppstår i anledning av avtalet ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om enighet inte uppnås ska tvisten avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.